De visie van Michael Kors

Exclusiefbedrijf BE

“Vanaf het allereerste begin was ik ervan overtuigd dat je tegelijk sexy en sportief kon zijn,” vertelde Michael Kors aan Women’s Wear Daily in maart 2011, ter gelegenheid van de 30e verjaardag van zijn bedrijf. De koning van de Amerikaanse “jetset” sportkleding heeft van zijn overtuiging een miljardenbedrijf gemaakt en zich in het centrum van de New Yorkse modewereld gepositioneerd.

Michael Kors Holdings ging in 2011 naar de beurs, tot nu toe is de koers van het bedrijf verdrievoudigd, waardoor Michael Kors een van de dominante spelers op de markt van ‘betaalbare luxe’ is geworden. Het bedrijf heeft momenteel meer dan 400 winkels in 89 landen, met vlaggenschepen in New York, Londen, Parijs, Milaan, Tokio, Hong Kong, Seoel, Singapore, Dubai en Istanbul.

Michael Kors’ belangstelling voor mode begon al op jonge leeftijd. Als vijfjarige adviseerde de toekomstige ontwerper zijn moeder over haar trouwjurk. De ontwerper opende later zijn eigen boetiek, die hij Iron Butterfly noemde en waar hij kleding verkocht die hij zelf had aangepast of ontworpen. Kors verhuisde in 1977 naar New York en schreef zich in aan het Fashion Institute of Technology in New York, hoewel hij de school na negen maanden verliet om een baan te nemen bij Lothar’s, de trendsettende boetiek in New York’s West 57th Street.

Hij begon zijn eigen label serieus in 1981, met Lothar’s als zijn eerste klant; de eerste Michael Kors Collection runway show werd gehouden voor het herfst/winter seizoen 1984. In zijn recensie beoordeelde WWD het als een “collectie van haute, klassieke sportkleding” en “elegante maar minimale dressing”.