Roestvast staal kan niet roesten, toch?

Exclusiefbedrijf BE

Vliegroest is de roest die voor kan komen op roestvast staal. Vliegroest is een veelvoorkomende ergernis en is vaak ook niet begrepen door mensen. Roestvast staal kan toch niet roesten? Daarom heet het toch net roestvast staal? Zo simpel is het dus niet, en je kan hier lezen waarom. 

Eerst is het belangrijk om te weten waaruit roestvast staal bestaat en waarom het roestvast is. Roestvast staat is een legering van ijzer, nikkel, koolstof en chroom. Om staal roestvast staal te mogen noemen moet het minimaal 10,5% chroom bevatten. Chroom speelt dan ook een belangrijke rol, door te reageren met zuurstof en vocht zorgt het voor een flinterdun laagje chroomoxide. Dat oxidelaagje komt over heel het oppervlak en beschermt zo het metaal tegen alle invloeden van buitenaf. Daardoor wordt het staal dus roestvast staal.

Hoe kan het dan dat er toch vliegroest kan ontstaan op roestvast staal? Dat komt omdat vliegroest van buitenaf kan ontstaan wanneer er staaldeeltjes of het rvs oppervlak terechtkomen. Wanneer het rvs in contact komt met staaldeeltjes, zal er een potentiaalverschil ontstaan tussen een onedel (in dit geval het staaldeeltje) en een edel metaal (het rvs oppervlak). Dat potentiaalverschil heeft op de meeste onedele metalen de invloed dat het zal gaan roesten, bovendien verloopt dat roesten heel hevig en snel. Als dit gebeurd met je rvs bouten en moeren, lijkt het alsof het roestvast staal aan het roesten is. Maar dat klopt dus niet, het is eigenlijk het externe staaldeeltje dat aan het roesten is.

De boodschap is dus om op te passen voor staaldeeltjes. De oorzaken van aantasting met externe staaldeeltjes kunnen onder andere de volgende zijn: ronddwarrelende staaldeeltjes in de lucht zoals bijvoorbeeld bij treinrails, slijpstof of vonkenregens door het slijpen van koolstofstaal, de inslagmoer inslaan met gereedschap dat eerder gebruikt werd bij materialen van koolstofstaal.

Voor meer informatie : https://moerenbout.nl/